اسماعیل علی اکبری؛ محمدمهدی حسن زاده؛ بیژن دادرس؛ محسن سقائی
چکیده
باتوجه به پتانسیل فراوان شهر یاسوج در صنعت گردشگری و تأثیر آن بر توسعه پایدار، برنامهریزی راهبردی گردشگری در این شهر ضرورت دارد. در همین راستا هدف پژوهش حاضر برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهر یاسوج، شناسایی و عوامل توسعه گردشگری و مقایسه با مناطق رقیب براساس رویکرد توسعه پایدار بوده است. نوع تحقیق ...
بیشتر
باتوجه به پتانسیل فراوان شهر یاسوج در صنعت گردشگری و تأثیر آن بر توسعه پایدار، برنامهریزی راهبردی گردشگری در این شهر ضرورت دارد. در همین راستا هدف پژوهش حاضر برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهر یاسوج، شناسایی و عوامل توسعه گردشگری و مقایسه با مناطق رقیب براساس رویکرد توسعه پایدار بوده است. نوع تحقیق در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری دادهها پیماشی و همچنین جامعه آماری پژوهش، شامل تمام خبرگان، کارشناسان و مدیران اجرایی متخصص مسلط به برنامهریزی شهری و گردشگری پایداردر شهر یاسوج است. نمونههای تحقیق با استفاده از روش، نمونهگیری هدفمند به تعداد 25 نفر انتخاب شدند. برای تدوین راهبردهای توسعه گردشگری شهری یاسوج، ارائه اهداف، مقایسه با رقبای منطقه و عوامل اثرگذار برگردشگری شهر یاسوج از مدل Meta-swot استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین رقیب منطقه شهر یاسوج، شیراز با امتیاز 2/3 است. همچنین مهمترین عامل در توسعه پایدار گردشگری شهر یاسوج توجه به مسائل زیستمحیطی با (Bubble size:5/36) و جلوگیری از تخریب جاذبههای طبیعی اطراف شهر است.